برگزار کننده مراسم عروسی

تشریفات عروسی , خدمات مجالس

برگزار کننده مراسم عروسی

تشریفات عروسی , خدمات مجالس

  دستگاه تست تشخیص خلوص و سختی آب آشامیدنی

فروش دستگاه تست تشخیص خلوص و سختی آب آشامیدنی , دستگاه TDS متر , دستگاه تست سختی آب , صنعت فا : با توجه به هشدار هایی که دانشمندان درباره آب های آلوده داده اند و با توجه به انتشار مقالات و دیدگاه ‌های علمی زیاد، در این باره بیشتر مردم متوجه شدند که آب ‌های مورد استفاده‌ی ما آلودگی ‌های زیادی دارند و با توجه به این که سختی آب در هر منطقه‌ی، متفاوت است و همچنین هر منطقه آلاینده‌ های مختلفی وجود دارد. از این رو مردم باید در خرید دستگاه ‌های مختلف تصفیه آب شناخت نوع سختی آب و آلاینده ‌های آب اهمیت زیادی دارد. ما در این مقاله مطالبی را درباره ی ابزار های مختلف و دستگاه تشخیص خلوص آب و یا تست آب به منظور شناخت نوع سختی و سلامت و آلاینده‌ های آب را بیان می کنیم.

فهرست مطالب

 دستگاه تست تشخیص خلوص و سختی آب آشامیدنی

با توجه به این که برای تست سلامت آب های آشامیدنی هیچ گاه یک دستگاه تست آب تصفیه شده وجود ندارد که به صورت خاص به بررسی همه‌ی المان‌ ها و فاکتور های مورد نیاز آب بپردازد؛ و این که تمام دستگاه‌ های تست سلامت آب از نظر میکروبی ، باکتری، ویروس ‌ها و مواد شیمیایی آب را مورد بررسی قرار می دهند و یا موردی که بررسی می شود این است که آیا شرایط فیزیکی و یا سختی مورد بررسی را دارد؟

آب می بایست که از نقطه نظر های مختلف مورد بررسی قرار بگیرد و فراموش نکنیم که مقدار سختی آب همیشه، نشان‌ دهنده‌ی کیفیت آب تصفیه شده نیست و آب باید از نظر شیمیایی و میکروبی هم تست شود. درباره ی بررسی و تست آب تصفیه شده از نظر میکروبی باید بگوییم که این بررسی یعنی بررسی و تست آب تصفیه شده از نظر باکتریایی، و تشخیص باکتری‌ هایی هم چون توتال کلی فرم، یا فیکال کلی فرم و بخصوص اشرشیا که همگی این باکتری ها از مهم‌ ترین باکتری ‌های آلوده‌ کننده‌ی آب می باشند که این باکتری ها در صورت وجود در آب می تواند که باعث بروز مشکلات جدی برای سلامتی انسان شود.

درباره ی بررسی آب از نظر سختی هم باید بگوییم که هدف از این بررسی تشخیص فلزات سنگین در آب، کلسیم، نیترات، سدیم و . . . که مقدار زیاد این نوع عناصر در آب هم برای سلامتی مضر است.

دستگاه تشخیص سختی آب

دستگاه تشخیص سختی آب

روش‌های تست مواد شیمیایی موجود در آب

به طور کلی برای تست آب تصفیه شده از نظر شیمیایی سه روش وجود دارد:

استفاده از نوار های تست

مهم ترین موردی که این نوار ها کاربرد دارند برای تشخیص میزان مواد شیمیایی در آب است درباره ی این نوار ها باید بگوییم که نوعی نوار باریک و کوچک هستند که در مجاورت با هرگونه مواد شیمیایی این نوار ها تغییر رنگ می‌دهند و هر چه که پر رنگ‌تر باشند، غلظت مواد شیمیایی بیشتری را نشان می ‌دهند. در این نوار ها رنگ نشان ‌دهنده نوع ماده شیمیایی می باشد. در این ازمایش و برای این کار باید یکی از کاغذ های تست مواد شیمیایی را در آب کنار کیت تشخیص رنگ مواد شیمیایی، قرار دهید تا نوع آلاینده را برای شما مشخص کند. با توجه به این که استفاده از این نوار ها بسیار ساده می باشد اما نکته ای که بسیار مهم است این روش دقت سایر روش‌ ها را ندارند.

کیت دیسک‌ های رنگی

با استفاده از این دستگاه که در واقع نوعی دستگاه تشخیص خلوص آب از مواد شیمیایی می باشد و بسیار راحت طیف گسترده‌ای از آزمایشات را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. برای انجام این ازمایش در ازمایشگاه کاربر نوعی پودر را در ظرف آزمایشگاهی می‌ریزد و آن را در جعبه‌ی پلاستیکی مخصوص قرار می‌دهد. زمانی که آب با این مواد در مجاورت باشد پودر تغییر رنگ می‌دهد که این به دلیل وجود نا خالصی ‌های شیمیایی است. در ادامه کاربر با چرخاندن دایره‌ی رنگی دستگاه، رنگ مشابه با رنگ کیت را پیدا می‌کند و با اطلاعات کیت غلظت مواد شیمیایی آب را تشخیص می‌دهد. با توجه به تنوعی که این دستگاه‌ های تشخیص خلوص آب دارند از همین رو برای رسیدن به بهترین نتیجه بهتر است تا کمی منتظر بمانید در مقایسه با روش قبلی این روش بسیار دقیق‌تر است.

دستگاه ‌های دیجیتال تشخیص مواد شیمیایی آب

با توجه به کاربرد دستگاه های تشخیص مواد شیمیایی از همین رو برای اندازه گیری مواد شیمیایی موجود در آب دستگاه‌ های دیجیتال قابل حمل و دقیقی وجود دارد که جز دقیق ‌ترین دستگاه تشخیص خلوص آب می‌باشند.
با توجه به قیمت بالایی که دارند تست آب با این دستگاه بسیار دقیق می باشد. این دستگاه‌ های تشخیص خلوص آب نیاز به کالیبراسوین دوره‌ ای دارند. مهم ترین کاربرد این دستگاه ها برای تشخیص نوع آلاینده ‌های شیمیایی آب و درصد مواد شیمیایی داخل آب است و همان طور که گفتیم با استفاده از این دستگاه می توانید که به راحتی خلوص آب تصفیه شده‌ ی خود را همواره مانیتور کنید.

دستگاه اکولایزر یکی از این نوع دستگاه‌ های دیجیتال است که این دستگاه با داشتن کیت‌ های رنگی مخصوص به راحتی نوع آلاینده و درصد آلودگی شیمیایی آب را به کاربر نشان می دهد. با توجه به کاربرد این دستگاه امروزه در برخی از دستگاه‌ های تصفیه آب خانگی هم از این دستگاه‌های اکولایزر قرار می دهند تا آب تصفیه شده را از نظر مواد شیمیایی بررسی ‌کنند.

دستگاه تست تشخیص خلوص

دستگاه تست تشخیص خلوص

اندازه‌گیری سختی آب

در تعریف آب سخت باید بگوییم که آبی که دارای بیشترین مواد معدنی مانند کلسیم، آرسنیک، نیترات، سدیم، فلزات سنگین و . . . باشد. آب سخت است که این آب در نقطه‌ی مقابل آب نرم قرار دارد. شایع ‌ترین عنصر سخت‌کننده‌ی آب نیز کلسیم می باشد

راهنمای خرید دستگاه تصفیه آب

درباره ی خطرناک بودن سختی آب دقیقاً نمی‌توان که آن را از گروه‌ های خطرناک موجود در آب دانست زیرا که این عناصری که باعث سختی آب می شوند خطرات بهداشتی را ندارند؛ اما در صنایع و تأسیسات می‌تواند که این آب رسوب ‌زا و مشکل ‌آفرین باشد. اگر بخواهیم که یک تعریف ساده از سختی آب بگوییم سختی آب همان گچ‌ ها و رسوباتی است که در کتری و یا ته چایی ما دیده می ‌شوند. از این افرادی که پتانسیل سنگ‌ سازی در کلیه‌ های خود را دارند بهتر است از آب نرم شده برای نوشیدن استفاده کنند.

انواع مختلف سختی آب

به طور کلی سختی آب را می‌ توان در دو گروه طبقه‌ بندی کرد که عبارتند از:

* سختی آب موقتی
* سختی دائمی آب

سختی آب موقتی : درباره ی سختی آب موقت باید بگوییم که این سختی به علت وجود مواد معدنی بی‌کربنات حل شده در آب به وجود می‌آیند. همان طور که از اسمش مشخص است قابل رفع است و می‌توان با اضافه کردن یک فیلتر آهک و یا با یک فرآیند تصفیه‌ی ساده سختی را از بین برد و آب راحت نرم می‌ شود.

سختی دائمی آب: این نوع سختی که از وجود نوعی مواد معدنی در اب به وجود می آید و به راحتی هم از آب گرفته نمی شود. از این رو یون ‌هایی که باعث سختی دائمی آب می ‌شوند را باید تنها با استفاده از دستگاه تصفیه آب مخصوص که از فیلتر های RO یا اسمز معکوس بهره می ‌برند و یا برخی از سختی‌ گیر های رزینی تا حدود زیادی از بین برد.

این آب ‌ها برای نوشیدن مناسب نیستند و کیفیت بالایی را ندارند و از همین رو هم قبل از تصفیه و هم بعد از تصفیه آب باید تست شوند. تست آب تصفیه شده از نظر سختی راه‌ های زیادی دارد که می‌توان از نمونه ‌های آن به کیت‌ های آزمایشگاهی، نوار های تست مخصوص و یا دستگاه‌ های دیجیتال از نوع TDS اشاره کرد.

برای اندازه‌ گیری سختی آب معمولا دقت دستگاه‌ های دیجیتال TDS بسیار بالا می باشد و استفاده از این نوع دستگاه در حیطه‌ی آزمایشگاهی بیشتر مرسوم است؛ با توجه به کاربردی که دارد نمونه ‌های کوچک و قابل حمل و خانگی این دستگاه هم در بازار موجود می‌ باشد. برخی از دستگاه‌ های تصفیه آب پیشرفته ‌تر هم به دستگاه TDS مجهز شده ‌اند و متناسب با استاندارد TDS آب آشامیدنی همواره سختی آب تصفیه شده را اندازه ‌گیری می‌کنند.

استاندارد سختی آب

در بررسی سختی آب معمولا این سختی را بر اساس میلی‌گرم در لیتر بررسی می‌کنند و به این شکل که هر درجه از سختی آب معادل یک میلی‌گرم سختی در آب است. استاندارد سختی آب برای یک لیتر آب مطابق با تحقیقات و اعلامیه‌ی سازمان‌ های بهداشت جهانی ۲۰۰ میلی‌گرم بر حسب کربنات کلسیم می ‌باشد و نهایتاً این میزان تا ۵۰۰ میلی‌گرم کربنات کلسیم می ‌تواند باشد که در این حالت آب کمی از نرمی خارج شده و به سمت آب با سختی متوسط حرکت کرده ولی هنوز در رِنج مجاز می ‌باشد.

دستگاه TDS متر

TDS مخفف Total dissolved solids می باشد که به معنی مواد جامد محلول در آب می ‌باشد که در اختصار این عبارت را TDS می‌نامند و از همین رو دستگاه ‌هایی که میزان سختی آب را اندازه ‌گیری می‌ کنند را نیز به نام دستگاه TDS متر می‌شناسند. دستگاه TDS متر بر حسب واحد اندازه‌ گیری PPM کار می‌کند میزان آلاینده‌ های سخت‌کننده‌ی آب به وسیله ی دستگاه‌ TDS متر نشان داده می شود.

بیشتر بخوانید : قیمت دستگاه تصفیه آب صنعتی

در باره ی موادی که باعث سختی می شوند به صورت کلی گفتیم که این مواد سخت‌ کننده‌ی آب به خودی خود برای انسان خطرناک نیست ولی وجود بیش از اندازه‌ ی این مواد می ‌تواند باعث ایجاد بو، مزه و طعم متفاوتی برای آب شود که شاید خیلی مورد پسند افراد نباشد.
بر اساس استاندارد TDS آب آشامیدنی هر چه میزان TDS کمتر باشد، برای سلامتی مفیدتر است. دستگاه TDS متر بر حسب واحد اندازه‌گیری PPM کار می‌کند بر

اساس آن مقدار استاندارد TDS آب آشامیدنی ۳۰ PPM تا ۱۲۰ PPM می‌باشد.
بسیاری از افرادی که از دستگاه تصفیه آب در خانه استفاده می‌کنند با اندازه‌ گیری سختی آب، مقایسه و تست خلوص و سختی آب تصفیه شده با آب مصرفی منزل در شهر تهران متوجه شدند که آب مصرفی در تهران بین ۳۰۰ تا ۷۵۰ PPM سختی دارد و پس از تصفیه آب با دستگاه تصفیه آب خانگی بسته به نوع دستگاه متوجه کاهش شدید این میزان از سختی آب می ‌شوند که دستگاه تصفیه آب مجهز به TDS متر در هر بار این موضوع را به شما یادآوری خواهد کرد.

درباره ی یک دستگاه تصفیه آب مناسب باید بگوییم که این دستگاه قادر است که میزان TDS آب را تا کمتر از ۵۰ PPM کاهش دهد، این همان میزانی است که متخصصان بهداشت آمریکا آن را بهترین نوع آب مصرفی می‌دانند.

راه‌های کاهش TDS آب

استفاده از دستگاه الکترودیالیز: این دستگاه تصفیه آب که مجهز به فیلتر و یا غشایی می باشد و برای آب ‌های با سختی کمتر از ۵۰۰۰PPM بسیار مناسب است.
استفاده از سختی‌گیرهای تبادل یونی: مانند سختی‌گیر رزینی

استفاده از دستگاه تصفیه آب مجهز به فیلتر اسمز معکوس: معمولا این روش بیشتر مورد توجه بوده است زیرا که از دو روش قبل بهتر است.

روش‌های اندازه‌گیری TDS آب

باید که با انجام تصفیه از میزان TDS آب و رسیدن آن به حد مجاز اقدام به تست آب کرد. یکی از بهترین راه ‌ها برای تست دستگاه تصفیه آب خانگی در واقع استفاده از روش تست TDS است تا از این طریق به کیفیت و کارایی دستگاه، پی برد. معمولا روش‌ های زیر برای این کار مورد استفاده قرار می‌گیرد

آزمایش کردن آب مصرفی

استفاده از دستگاه TDS متر: این روش مناسب ترین راه برای تست آب تصفیه شده توسط دستگاه تصفیه آبی که مجهز به TDS نمی ‌باشد است. هرچند برای تست دستگاه تصفیه آب مجهز به TDS هم بد نیست گاهی از این روش بصورت مجزا استفاده شود.

استفاده از دستگاه تصفیه آب خانگی بهترین و مناسب ترین راه برای پایین آوردن میزان TDS آب آشامیدنی می‌باشد. فروش دستگاه تست سختی آب یا دستگاه TDS متر در همه‌ی فروشگاه‌ های معتبر انجام می ‌شود. در حال حاضر بهترین نوع دستگاه تصفیه آب برای کاهش TDS آب دستگاه‌ های تصفیه آب شش مرحله‌ای مجهز به فیلتر اسمز معکوس می‌باشند که برخی از مدل‌های این دستگاه‌ها نیز خود مجهز به TDS می‎‌باشد.

فروش دستگاه تست آب هم از نظر سختی و هم از نظر شیمیایی و میکروبی تنها در فروشگاه‌ های معتبر قابل اطمینان می‌باشد. قیمت دستگاه تست آب TDS و مواد شیمیایی و میکروبی بسته به قابیلت‌ های دستگاه تفاوت دارد. با توجه به همین مسئله بهتر است تا قبل از خرید دستگاه تست آب ابتدا از اعتبار و قابلیت‌ های دستگاه و همچنین ارائه‌ی بهترین قیمت دستگاه تست آب در فروشگاه مطمئن شوید.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۹/۲۶
مهدی مقدم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی