برگزار کننده مراسم عروسی

تشریفات عروسی , خدمات مجالس

برگزار کننده مراسم عروسی

تشریفات عروسی , خدمات مجالس

آشنایی با تکنیک پنینگ در عکاسی

پنجشنبه, ۱۷ خرداد ۱۳۹۷، ۰۴:۱۱ ب.ظ

آشنایی با تکنیک پنینگ در عکاسی :  تکنیک پنینگ در عکاسی برای سوزه های متحرک به کار برده می شود . روش کار این تکنیک به این صورت است که سوژه ی اصلی متحرک را از محیط ثابت اطراف آن جدا کرده و موجب می شود که بیننده حس تحرک در عکس بکند.

در اغاز کار بهتر است شما ان دسته از سوزه هایی را به کار گیرید که در راستای افقی حرکت می کنند. ساده ترین روش آموزش این تکنیک به این صورت است که در این تکنیک شما بایست پس از فشردن دکمه ی شاتر سوزه های متحرک را دنبال کنید.در واقع شما یک جسم در حال حرکت را دنبال می کنید وبعد از این که به یک جای مناسبی رسید دکمه شاتر را فشار می دهید.و به همین صورت ادامه می دهید وسوزه را دنبال می کنید تا یک عکس کامل گرفته شود.

تکنیک پنینگ در عکاسی

چند نکته در این تکنیک وجود دارد که باید رعایت شود :

نخستین و مهمترین نکته ی که باید در ان دقت زیادی شود سرعت شاتر می باشد.در این تکنیک سرعت شاتر شما می تواند بین ۸/۱تا۶۰/۱متغیر باشد واین تغییر مقدار ان بستگی به نور محیط وبسته بودن روزنه دارد(این عدد برای سوزه های مختلف با هم متفاوت است به عنوان مثال وقتی می خواهیم از ماشین های فرمول یک با تکنیک پنینگ عکس بگیریم سرعت شاتر بایست بین عدد ۲۵۰/۱تا۶۰/۱ باشد.

)بنابراین برای انجام این تکنیک بهتراست دوربین خودتون را روی اولویت sیا همان shutterتنظیم کنید و عدد ان را نیز بین ۸/۱تا ۸۰/۱ تنظیم کنید.مشخص است که هرچه سرعت شاتر شما پایین تر باشد (عدد به ۸/۱ نزدیک باشد)بیننده بیشتر حس تحرک وجنبش خواهد کرد.

در چه موقیت و زمان هایی باید از این تکنیک استفاده کنیم؟

به صورتی که قبلا نیز گفتیم این تکنیک برای گرفتن عکس از سوزه های متحرک کار برد دارد ومثلا اگر جسم متحرکی در عکسی که شما در حال گرفتن ان هستید با سرعت ۲۰۰ کیلومتر در ساعت هم در حال حرکت است وقتی شما دکمه ی شاتر فشار دهید حتما دو حالت اتفاق خواهد افتاد اگر سرعت شاتر شما بسیار زیاد باشد ان جسم متحرک ومحیط اطراف ان را منجمد ویا فیریز خواهد کرد ویا اگر عملکرد شاتر شما کند بوده باشد باعث خواهد شد که ان جسم متحرک به اصطلاح motion شود در واقع در عکس اولی اصلا حس حرکت وجنبش وجود ندارد ودر عکس دوم هم جسم متحرک به طور کامل محو است واصلا اثری از ان دیده نمی شود.واین در صورتی است که ما هیچ کدام از ین دو مورد را نمی خواهیم وما اگر بتوانیم این تکنیک را به طرز درستی مورد استفاده قرار دهیم خواهیم توانست جسم متحرک را شارپ نگه داشته ومحیط اطراف ان را به اصطلاح بلور کنیم به ص.رتی که وقتی بیننده ان را تماشا می کند به متحرک بودن ان جسم پی ببرد.

چند نکته ی مهم و کلیدی :

برای استفاده از تکنیک پنینگ همیشه سعی کنید از یک سه پایه استفاده کنید زیرا به کار گیری سه پایه باعث خواهد شد که دست شما در موقع گرفتن عکس نلرزد وکه گوشه های سوزه ی متحرک محو شود باید دقت داشته باشید که هرچه جسم متحرک واضح تر وشارپ تر باشد یعنی این تکنیک بهتر اجرا شده است .سعی کنید همیشه از فایندر دوربین برای به کار گیری این تکنیک استفاده کنید در صورتی که بخواهید از ال.سی.دی استفاده کنید موقع گرفتن عکس صفحه سیاه خواهد شد وشما دیگر قادر نخواهید بود که جسم متحرک را ببینید.

آتلیه عکاسی

و همین طور ال.سی.دی باعث خواهد شد که شما خطای دید داشته باشید. زیرا نمایش از فایندر حقیقی واز ال.سی.دی غیر حقیقی است.توصیه ما به ان دسته از عزیزانی که از دوربین های شبه اس.ال.آر استفاده می کنند که در فایندر دوربینش ال.سی.دی به کار رفته است این است که پیش از گرفتن عکس از جسم مورد نظر تایمر دوربین عکاسی خود را بر روی دو ثانیه تنظیم کرده و سپس دکمه ی شاتر را فشار دهند در این صورت می توانند در طول دو ثانیه سوزه را دنبال کنند واو را ببینند ودر این صورت کافی است وقتی صفحه سیاه شد به دنبال کردن سوزه بپردازند واین کار همچنین موجب خواهد شد که دوربین هنگام فشردن دکمه ی شاتر نلرزد.ما به همه ی کسانی که دارای دوربین های شبه اس.ال.آر هستند توصیه می کنیم در صورتی که می خواهند برای اولین بار این تکنیک را با دوربین خود امتحان کنند حتما از روش گفته شده در بالا استفاده کنند.

بیشتر بخوانید : آتلیه عکاسی عروس

یکی از نکات مهم دیگر استفاده کردن از فلاش است شما در صورتی می توانید از فلاش استفاده کنید که سوزه ی شما ضد نور می شود زیرا استفاده از فلاش باعث خواهد شد که ان جسم واضح تر بشود در صورتی که دوربین شما برای فوکوس اتوماتیک زیاد سرعت ندارد در این شرایط باید شما فوکوس دستی را به کار گیرید وپیش از عکس گرفتن ان را تنظیم کنید ایده ال ترین حالت برای گرفتن عکس پنینگ موقعی است که جهت حرکت دوربین شما موازی با جهت حرکت سوزه باشد.

بنابراین سعی کنید محل استقرار خود را به درستی انتخاب کنید وبه این نکته دقت کنید که در مسیر حرکت سوزه مانعی بین سوزه وشما وجود نداشته باشد در این صورت سوزه از پشت ان رد خواهد شد و در کار شما اخلال لیجاد خواهد کند تلاش کنید که جسم متحرک را دنبال کنید وقبل از فشردن دکمه ی شاتر وبعد از شنیدن صدای شاتر هم به کار خود یعنی دنبال کردن سوزه ادامه دهید .و در صورتی هم که از تایمر استفاده کنید این کار موجب خواهد شد که بسیاری از عواقبی که ممکن است به دلیل لرزیدن دست روی دهند از بین بروند.


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۳/۱۷
مهدی مقدم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی